Čtvrtek, 26 prosince, 2024
- Komerční sdělení -magazin
HomeRady a NávodyUdržitelná móda je luxus, který si může dovolit každý: S Roxanne Chen...

Udržitelná móda je luxus, který si může dovolit každý: S Roxanne Chen Gadsby o budoucnosti fast fashion značek a změnách v oblasti módy

Planetu máme jen jednu a oblečení až příliš mnoho. Právě módní průmysl patří mezi ty, které způsobují obrovské škody. Stále více se proto hovoří o udržitelnosti, která začala být důležitým kritériem při nákupu oblečení.

Odborníci z módního průmyslu říkají, že budoucnost luxusních značek je právě v udržitelnosti. Předpokládají, že ta bude v budoucnu klíčová. Je ovšem tento luxus v módě dostupný i pro běžného člověka? Dnes si o tom exkluzivně povídáme s Roxanne Chen Gadsby.

Diva.sk jako dlouholetý partner European Fashion Accelerator (EFA), což je vzdělávací program zaměřený na podporu mladých talentovaných studentů z kreativních oborů návrhářství a designu ze zemí V4, který přináší nabitý program. V rámci diskusí vystoupila i Roxanne Chen Gadsby, která je zakladatelkou londýnské kreativní agentury Dyelog a zastupuje například já známého českého designéra Jiřího Kalfara.

Luxus pro každého
My jsme si s ní popovídali o tom, jak se změnil módní průmysl a chování nakupujících, udržitelnosti a luxusu, čehož dokonalým příkladem je značka Gucci. Ekologičtější přístup k módě je podle Roxanne Chen Gadsby luxusem, který si může dovolit opravdu každý. Jak? Dozvíte se v našem rozhovoru:

Kdysi se luxus spojoval spíše s obrovským množstvím značkového oblečení, dnes o něm mluvíme ve spojitosti s udržitelností. Všímáte si iv praxi, že se jeho chápání ve společnosti mění? Co znamená luxus pro vás?

Udržitelnost je dnes velmi důležitá. I když nevím, jak moc to spotřebitel chápe ve vztahu k luxusu. Většina spotřebitelů nemá dostatečné informace k tomu, aby pochopila „trvalou udržitelnost“. Samozřejmě, značky a podniky ve všech sektorech dělají hodně, aby změnily staré způsoby. Velmi jasný příklad – značka Gucci, která je synonymem luxusu, oznámila, že už nebude používat pravou kožešinu… To však nestačí, luxus pro mě znamená moci si užívat věci, zažívat je, aniž bychom ubližovali lidem a prostředí kolem nás.

Co chápete pod pojmem udržitelná móda. Jde jen o etický přístup k přírodě?

Být schopen říci, že jste trvale udržitelná módní značka, zahrnuje řadu procesů a pochopení tohoto odvětví – od pěstování surovin, výroby, sociálního zabezpečení, logistiky… Není to jen etický přístup k přírodě.

Pro tobolkový šatník je typické, že se skládá z méně kusů oblečení, které jsou ale dobře kombinovatelné a kvalitní. Může být také projevem luxusu?

Podle mě ano. Myslím si, že všichni máme příliš mnoho materiálních věcí. Je to pochopitelné, protože máme tak mnoho možností… Ideální by bylo žít s menším počtem věcí, kterých si více ceníte.

Je podle vás udržitelná móda finančně dostupná i pro běžného člověka, když o ní mluvíme ve spojení s luxusem?

Ano, myslím, že je. Existuje mnoho způsobů, jak to můžete udělat. Například – nakupujte v second handech, vyměňujte, recyklujte starší kousky…

Což je pro vás osobně důležité v módním průmyslu a při nákupu oblečení. Podle čeho se rozhodujete?

Pro mě je to o upřímnosti. Zvyknu si vybírat značky, které mají silnou víru a jsou upřímné v tom, čeho jsou a co nejsou schopny dosáhnout, pokud jde o materiály, které používají.

Jaká je budoucnost fast fashion značek?

Bohužel budou zde pořád. Jak jsem již zmínila, průměrný spotřebitel nemá dostatek informací o tom, co kupuje. Má pouze reklamu produkovanou fast fashion značkou, na kterou spoléhá. I ceny jsou pro spotřebitele stále klíčové… Takže vždy bude existovat sériově vyráběná fast fashion, prodávaná levně.

Jak změnila pandemie chování spotřebitele?

Je tam určitě větší informovanost. Myslím si, že starší generace nakupuje zodpovědněji, ale zdá se, že mezi značkami je trend zaměřovat se na mladé zákazníky. Ti mají všichni stejný přístup k životu – žij teď, užívej si přítomnost…

Jakou roli v oblasti módy hrají sociální sítě a influenceři?

Myslím si, že klíčové jsou propagace a informovanost.

Jak se z vašeho pohledu změnil módní průmysl za posledních 10 let a co můžeme očekávat v budoucnosti?

Průmysl se výrazně změnil ve všech aspektech – design, výroba, reklama, PR, maloobchod…. Myslím si, že v budoucnosti můžeme v módě očekávat více digitálních virtuálních zkušeností.

- Komerční sdělení -pr clanky

Najnovjše články